Amikor le akarjuk térkövezni
a kocsibehajtót, a kerti pihenőtereket, vagy a cég parkolóját különböző
stílusú, több féle színű, különböző kopásállóságú lapok közül válogathatunk.
Ami igazán különleges, hogy egyre kevésbé különülnek el
egymástól a kül- és beltéri burkolatok. Ez egyben azt is jelenti, hogy a
kertek, teraszok gyakran jelennek meg a belső terek folytatásaként, amit az
azonos burkolatok kiemelnek.
A térburkolatba LED világítótesteket is építhetünk,
amely akár központilag is vezérelhető. A lépcső és egyéb szegélyeket éltakaró
alumínium szegéllyel láthatjuk el, amelyek fedik az éleket, és különleges
látványt is nyújtanak, ráadásul horganyzott kialakítása a nedves felületeken
való esetleges megcsúszást is megakadályozza.
A zsalurendszerekre leghamarabb az alapozás betonozásánál, a kerítésalap elkészítésénél gondolunk. Felmerül még a nagyobb terhelésnek kitett felületeknél, ablakoknál, épület födém kialakításánál is. A kiviteli tervdokumentáció része lehet a zsaluzási terv elkészítése, amely különleges szakfeladat a tervező számára. Különösen bonyolult kihívás az ipari épületek zsaluzási tervének elkészítése.
A
zsaluszerkezet anyaga szerint a zsalu lehet fa- vagy fémzsaluzat.
A hagyományos
zsaluzatok ideiglenes szerkezetek, melyeket a beton megszilárdulása után
eltávolítanak. A zsalutáblákat (vagy azok alkotóelemeit) típustól függően újra
felhasználják.
A zsaluzat épülhet
előre gyártott elemekből modulárisan. A zsalutáblák váza az esetek döntő
többségében fa, acél vagy alumínium, újra hasznosítása gyakorlatilag
korlátlanul lehetséges. Betonnal érintkező hasznos felülete pedig a szükséges
felületképzésnek megfelelő burkolat. Az ilyen rendszereknek a szerelési és
életciklus költsége alacsonyabb mit a hagyományos zsaluzatoké, éppen ezért elterjedtebbek.
A bennmaradó
zsaluzatot a beton megszilárdulása után nem távolítják el. Két fajtája a hagyományos
bennmaradó zsaluzat és a teherviselő bennmaradó zsaluzat.
A hőszigetelő
zsaluzatiendszer hőszigetelő anyagból, jellemzően tégla méretű blokkokból
készül, melyekből „legószerűen” felépítik a kívánt zsaluzatot.
A kúszó
zsaluzat olyan
kialakítású zsaluzat, mellyel lineáris jellegű betonszerkezeteket lehet
kivitelezni pl. kémények, hídpillérek, magas falazatok, stb.
1. A még meg nem szilárdult betont lehet védeni hideg ellen szigetelő paplan takarással. A beton önmagában is fejleszt némi hőt, tehát nagy tömegű műtárgyak esetén betakarással megóvható a szerkezet.
2.
Természetesen a betonkeveréket is téliesíteni kell, hogy a szerkezet minősége
elérje a kívánt mértéket.
3. Alapvető
lehetőség az időjárás előrejelzés figyelembe vételével a legmegfelelőbb időpont
megválasztása, ha erre lehetőség van.
4. Hűvös
időben a beton legegyszerűbb temperálási módja, ha a keverékhez melegítik a
keverővizet.
Fontos még
megjegyezni, hogy az utókezelés a téli időszakban is szükséges. Bár a
hőmérséklet alacsony, a szél továbbra is szárítja a beton felületét. Korai
kiszáradás ellen ebben az időszakban utókezelésként egy alapos párazárás is
elegendő. Az utókezelő szerek permetező segítségével könnyen feljuttathatók a
felületre. A frissbeton fontos alkotórésze a víz, ami a kezelés következtében
nem fog idejekorán, azaz a cement hidratációja előtt eltávozni.
Azonban hideg időben nem csak a víz korai
elpárolgásától kell tartani, hiszen nulla fok alatt megfagy a szerkezet,
valamint öt fok alatt a cement kötése is leáll.
Egy friss kutatásból kiderült, hogy a mesterséges intelligencia 900 ezer magyar munkahelyet érint, és ezek között kimagasló számot mutat az építőiparban dolgozók száma. Azonban mielőtt aggódni kezdnénk, hogy emiatt elveszíthetjük a munkahelyünket, nézzünk egy másik perspektívát. A mesterséges intelligencia ott segít, ahol tud. Gondoljunk csak a drónokra! Ők nem veszik el a munkát, hisz mi sosem repkednénk a magasban és vizslatnánk át óriás területeket ellenőrzés céljából. Így ez egy remek segédeszköz lehet építkezések, felújítások során. Ezek a szerkezetek össze tudnak hasonlítani fotókat tervrajzokkal és 3D modellekkel, kiszűrve ezzel esetleges hibákat. A gép azonnal jelezni tud, ha bármilyen problémát észlel és a munkamenet ellenőrzése is sokkal egyszerűbb és hatékonyabbá válik így.
Az ipari
robotok már sokfelé megjelentek és több millió működik belőlük, főleg a
gyárakban. Az autógyártásban figyelhető meg leginkább a robotok térnyerése,
hiszen ott ma már minden öt munkásra jut egy robot is.
Az
építőiparban azonban teljesen mások a kihívások, mint egy autógyárban, hiszen a
terepen sokkal több munkás van és gyakran extrém helyzetekkel és időjárással is
meg kell küzdeni.
A fejlesztők
fejében megálmodott robot technológia az ipar minden szegmensét eléri.
Aktualitása azzal is magyarázható, hogy az építőipar az európai unióban erős
fejlődésen megy keresztül. A munkaerő, vagyis a megfelelő szakember háttér
viszont pótlásra szorul. Ritka az olyan cég, aki munkaerőhiánnyal ne küzdene.
Felismerték
a cégek hogy a technikai eszközeik fejlesztése elkerülhetetlen, ha a piacon
akarnak maradni. Nem beszélve gyorsabbá és hatékonyabbá válik a munkavégzés is.
Egy sor emberi monoton munkafolyamat kiváltásra kerülhet. Az emberi sérülések
egészségkárosodások megszűnhetnek.
Kifejlesztették
a robot targoncát, földmunkák végzésére alkalmas robottechnológiát is
használnak már bizonyos vállalatok, akik ezt meg tudják fizetni. Sőt!
Kőművesrobotok is raknak már falat!
Beprogramoztak
már gigantikus méretű tetőszerkezet építő robotokat, vannak felület tiszításra
alkalmas okos eszközök és az építő drónok is a láthatáron vannak már.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom